maandag 11 augustus 2014

Ruimte

1984, toen werd het vogelopvangventrum van Merelbeke opgericht
Open deurdag in de straat Liedermeersweg aan het Liedermeerspark
Het is maar een paar straten van mijn deur.
Ondanks het natte en winderige weer is er massale belangstelling, veel bezoekers
De paraplu's worden bovengehaald op deze trieste dag
kijken en bekeken worden.
Uilen, roofvogels ... alle pluimages, egels en andere kleine zoogdieren die het volk moeten aanschouwen
De kooien zijn krap, al maken ze de peters en de meters ervan fier.
Stressvolle dag in het kwadraat
Ze zijn weerbaar, dieren zijn veerkrachtig
Tombola en enkele standjes om het nodige geld in te zamelen
eten en drinken en veel lawaai van microfoon, honden en converserende mensen
Om 18 uur vrijlating. Waar kunnen die vrijgelaten worden???
30 jaar al op dezelfde plaats en er is geen ruimte, het is te klein. Alles is met de tijd dichtgeslibd door bebouwing, nieuwe wijken.
Het had al lang een andere locatie moeten hebben. Waarom niet aan de andere kant van Merelbeke? waar er meer open ruimte is? Hier ligt het vogelasiel bijna te midden een wijk, en een spoorweg er naast
Parken te klein
Natuurreservaten te klein
Vlaanderen, geef mij een plaats
Roadkill als ik naar mijn werk rij R4 zie ik geschokt. Een vos waarvan het verhaal ten einde is. Vast voedsel aan het zoeken en was einde zijn territorium, die door de mens voor hem is beredeneerd, toegewezen, ingesteld.
Het publiek is mee maar wat wordt er voor vrij gemaakt?
ongestoord habitat is schaars en schaarser
Stiltewandeling om jouw aanwezigheid te maskeren en de impact te minimaliseren
Mijn collega's rijden wel ongestoord (daarmee wil ik zeggen onnodig) door de Bourgoyen met hun camionettes en pick-ups. Gaan we op safari vraag ik dan?
Geef ze een rustplaats maar niet als het te laat is.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten