zondag 31 augustus 2014

Evolutie


Heb juist de film Creation gezien over een stuk van het leven van Carles Darwin en The origin of species. Veel gevoelens in de film. Het Britse kantje spreekt mij altijd aan. Doorzetting moet hij wel gehad hebben.

Ben gisteren naar de Sint Baafssite in Gent geweest. Het is zeker de moeite om eens te bezoeken. Stom dat ik nooit eerder ben gegaan. Je voelt de eeuwen die er achter liggen nog ademen door de vele planten die tussen het grijs van de stenen groeien. Gele helmbloem die als decoratie er hangt, langs de muren. Klokjes die her en der staan. De haagbeuken waaruit de kerk terug is opgebouwd…

Zeer inspirerende plaats voor een tentoonstelling groen/ grijs. Wat is er daar allemaal al gebeurt gedurende al die eeuwen?

Mijn dilemma de vorige week was: kies ik voor het vrouwelijk gezelschap en de crèmes of de mannen en de klinkers? De herboristen of de hoveniers? De herboristes die ik ken…toffe madammen en uistekend gezelschap! Wil ze terug zien gelijk wanneer. Maar professioneel heb ik een keuze moeten maken, kiezen is een ander ding naar de achtergrond schuiven…. Hovenier sluit het meest aan bij wat ik doe en zo kan ik er verder in gaan, en het is buiten werken, wat ik graag doe. Er zijn zoveel vooraf gemaakte produkten in de natuurwinkels die zeer goed zijn, wat kan ik daar nog aan bijdragen?

De opleiding van hovenier is ook in Merelbeke en daardoor hoef ik niet ver te gaan, een pluspunt. Het is een praktische opleiding dus zal ik de handen uit de mouwen mogen steken. Kan zeker geen kwaad om lichaam en geest te laten werken. Aanplantingen, plantenkennis…zelfs groendaken en waterpartijen komen aan bod. Klinkt boeiend toch. Van onderhoud naar aanleg is toch een stapje verder.... een vanzelfsprekende volgende fase in het proces.

Mijn laatste maand is aangebroken op het werk. Het kleine kaasjeskruid en de wilde ridderspoor zal ik niet kunnen redden in de planetenwijk. De mevrouw (buitenlandse origine) vroeg of ik het weg wilde doen. De plantjes staan ook op een ongelukkige plaats maar beschermde status of rode lijsten sijpelen nog niet door in een sociale buurt. Nu zijn sociale buurten nog properder dan de tuin van de koning en is geen plaats voor wilde bloemen. Waar wel? Onwetendheid is de het grootste gevaar, altijd geweest.

Mijn hond heeft wel een looproute gevonden en als er geen volk is lang het jaagpad langs de Schelde laat ik haar daar los lopen. Mijn kleine vergelding om het park niet open te stellen. Iedereen moet zijn vrijheid hebben, haar plek om eventjes vrij te lopen.
Langs de andere kant van het water (de Schelde) is gemaaid waar de agrimonie stond, ik hoop dat ik dit mooi plantje volgend jaar terug zie. Het is een meerjarig plantje die overwintert met een knop boven de grond, omgeven door een bladrozet. Man , wat heb ik moeite gehad om er een paar deftige foto's van te nemen.

Mijn kat ligt languit te soesen achter mijn laptop en het leven is mooi op een zondagnamiddag. Hij kijkt mij aan met een half oog en vindt het fijn als ik een beetje mee help lui te zijn.

Regen en zon wisselen elkaar af en de nazomer is nog niet van plan om te vertrekken. Het schijnt dat er nog warme dagen voor ons liggen.

Ik ga ook niet wakker blijven liggen van het feit dat mijn inkomen met de helft zal verminderen binnen enkele maanden of dat er nog een afwas staat te wachten en de was nog gesorteerd moet worden. Soms moet een mens loslaten en hopen dat het allemaal goed komt. Een ding met een keer en dingen die je niet in 1 stap kunt veranderen, in duizend stappen veranderen. Ik doe wat ik moet doen, iedere dag, op mijn werk. En meestal klaart het allemaal vanzelf wel uit. De evolutie bedroeg ook eeuwen en eeuwen, vroeg ook zijn tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten