donderdag 21 augustus 2014

consuminderen

Mevrouw (de voornaam natuurlijk, om het persoonlijker te maken), speciaal voor jou een shoppingbudget van 24 €. Kreeg ik in mijn mailbox deze morgen.
Ze hebben mij toch weer te strikken... Ze weten mijn zwakke plek toch wel te vinden, de verleiding is er weer en de material girl is weer geprikkeld.
Ik ben opgegroeid in de jaren '80 - '90 en het kon niet op, alles wat ons hartje wenste konden we ons aanschaffen. Geen reden om ons iets tekort te doen. Voor mij was alles te koop. Alles kon je verkrijgen als je ervoor betaalde. Simpel toch, gemakkelijk. dat waren de vette jaren, toen de koe kon gemolken worden.
Maar de tijden zijn veranderd en de crisis laat andere kanten van ons systeem zien.
Het grote voordeel van economisch moeilijker periodes is dat de maatregelen die genomen worden om te besparen ecologisch meestal niet zo slecht zijn. Geef mij maar grijs recyclagepapier voor het achterwerk, geen probleem.
Als tiener had ik ook zo'n Tshirts en andere spullen van Greenpeace:"No time to waste!"
Maar wat ik concreet voor het milieu kon doen, wat ik effectief kom doen voor de natuur behalve doneren wist ik niet. Nu zij er kleinere dingen waar ik rekening mee hou en die toch wat helpen om geen zo'n grote consumeerder te zijn. lokale produkten kopen, van de eigen markt.
Nu stel ik mij meer de vraag:"Heb ik dit echt wel nodig?"
Het is van een nood een deugd maken en bewust leren consumeren en je er toch goed bij voelen en de winkeltijd anders invullen. Afkicken van het shoppen is een hele opgave maar verlichtend en een last die je niet meer meedraagt. Consuminderen is de boodschap, zeker de volgende maanden als mijn inkomen nog niet zo zeker is.
Voor de portemonnee open gaat denk ik nu toch minstens 1 keer na, liefst zelfs meerdere keren.
Overal voel je dat de vinger op de knip wordt gehouden en wij moeten ons daaraan aanpassen.
Maar hoe doe je dat als je niet hebt geleerd om creatief om te springen met weinig middelen?
Dat is toch een beetje een handicap. Om te blijven dromen en ondernemen met wat minder komt er toch wat initiatiefname bij te pas, wat denkwerk. Duurzaamheid en ondernemerschap zijn de nieuwe woorden. Hernieuwen, hergebruiken zijn nog enkele woorden die in de etalage staan.
Momenteel is het dus zuinig omspringen met de middelen.
Goedkoper kledij trachten te zoeken.
Ben nu een promogirl geworen en zoek alle acties die ook iets goedkoper maken.
In de Slegte jouw inhouden en de aankoop beperken als het kan.
De reclame(folders) niet meer in de bus laten toekomen. Bespaard papier en ik heb er toch geen boodschap aan. Het blijft hetzelfde, of ik ze nu bekijk of niet.
Naar de supermarkt gaan doe ik al minder graag dan vroeger en soms kan ik er echt geen zin in hebben. Er is zoveel keuze maar naar drie winkels op een zaterdag gaan is toch te veel van het goede. Prijs - kwaliteit kan je niet alles in 1 winkel vinden maar ze allemaal aflopen is vermoeiend.
Ik ben geen heilig boontje, er is nog werk aan de winkel... AS adventure, je zal mij een van de volgende weken zeker wel eens zien.
De knop in 1 keer omdraaien is zeer moeilijk, het vergt echt een mentaliteitswijziging.
We doen ons best om het geld niet door ramen en deuren buiten te gooien maar er verstandig mee om te springen.
Alle bronnen kunnen opdrogen, daar ben ik mij nu toch van bewust.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten