dinsdag 17 maart 2015

Make some noise!


Wild (2014) Poster
Iedere dag is er één zekerheid in het leven, een afwas doen. Het is ook normaal momenteel, ik ben de werkzoekende die thuis is dus dat is voorlopig een taak die bij mij ligt. Iedere dag kijk ik een film, kwestie van geen andere nutteloze dingen te doen en in de criminaliteit te belanden, stel je voor… Anders geef je toch maar geld uit en dat is ook een gelimiteerd artikel. Misschien eens naar de cinema gaan om Wild (Reese Whiterspoon)te gaan bekijken. Dat kan als een nuttige investering geboekt worden, jawel.


Geluidspollutie, hebben ze hier al van gehoord? Het seizoen is maar pas begonnen en de grasmaaiers en consorten ergeren mij al mateloos. De buren zijn het gras aan het afmaaien en het is een irritant, snerpend geluid van zo’n fijnbesnaard licht elektrische grasmaaier die zo hoog zingt gelijk een tenor. Klagend, zagend en het werkt op een systeem dat ik nog lang nodig ga hebben.

Moest ik een tuinbedrijf oprichten, een tuinaannemer zijn zou ik een speciale niche oprichten met geluidloos onderhoud van het groen. Ik heb dat al in het verleden geopperd maar dat werd met een zwak lachje onthaald. Geen geluidshinder meer maar de zeis en handmatige grasmaaimachine met kooibak. Ben daar wel direct voor te vinden. Kan leuk worden om te karweien zonder daar direct alle registers te moeten open zetten en straaljagers achter te doen.

Met de spierkracht verdorie, dat de andere mensen er geen last van hebben. Tijdverlies? Zou nog meevallen volgens mij. Is een experiment waar ik zeker zou willen aan meedoen. Eerst mijn skills om met de zeis te zwaaien eerst wat bijwerken in Oostenrijk of Zwitserland waar ze het gewoon zijn om daar mee te werken. Zie het dan als een educatief verlof, haha.

Soms gebeurd het dat ik zelf de swiffertoestanden boven haal en het stof zo attakeer om geen stofzuiger te moeten gebruiken. Niet alleen mijn hond is geen voorstander van dat ding maar het lawaai is mij soms ook te veel dus poets ik dan maar op de ouderwetse manier, handmatig. De veegborstel weet ik wel staan.

Je loopt in een stukje natuur en wat hoor je? De snelweg. Hier in Vlaanderen is dat heel goed mogelijk. Vaarwel de ten volle natuurbeleving. En een haan die af en toe kraait is een probleem voor de gemeenschap?

Nog een aantal voorbeelden uit de doe-het-zelf kast: Handy man’s met boormachines, slijpschijven, zaagmachines. Ik hoor ze liefst niet te veel rondom mij tenzij ik een hoofdtelefoon op heb of oordopjes inzitten. Dan heb je nog de voorbijrijdende treinen de sirenes van allerlei hulpdiensten en alles dat boven ons hoofd vliegt. Als ik al vooroordelen heb zijn het toch  naar mensen toe die een quad rijden. Het lijk mij zo egoïstisch en verspillend en zeer ergerlijk als ze in jouw buurt komen.

Ik heb last van oorsuizingen (tinnitus) en dan is gehoor een kostbaar goed en geluid krijg je liefst mondjesmaat binnen. De blootstelling aan geluid gebeurt liefst zoals een moeder in de porseleinen winkel want het gehoor is iets heel broos.  Natuurlijke geluiden (vogels) kan ik mee om gaan, diergeluiden kan ik verdragen. Krekels en andere insekten of kikkers zijn voor mij een symfonie zoals je vaak hoort in het zuiden. Met stemmen heb ik ook geen last bij een gematigd decibelniveau. Natuurlijke geluiden zijn minder storend dan mechanische geluiden. Als je er even bij stilstaat en luistert zoemt en suist er veel in ons huis, verschillende elektrische toestellen zijn toch niet zo stil.

Gelukkig heb ik geen kinderen die computerspellekes spelen. Als er een bij ons op bezoek komt, een tienjarige jongetje, krijg ik na enkele minuten al stress. Zo irritant om daar naar te moeten meegenieten. Smarthphones en pads en toestanden hebben daar ook mooi in meegeholpen. Als je sociaal wilt doen en iedereen moet meeluisteren is het niet ok en als oortjes insteekt ben je niet meer van de wereld.

Zouden we niet gelijk campagnes om lichtvervuiling aan te pakken ook eens een campagne op poten zetten en een stiltedag organiseren, een geluidsluw moment?. Het eventjes zo stil mogelijk maken dat we onszelf terug horen. Het zou instant rust brengen en de zenuwen ontspannen. Een zalige gedachte

Muziek is een ander verhaal, dat kan je instant naar een (be)stemming leiden. Daarom is het toch wijselijk jouw muziekkeuze gericht te kiezen. Op je werk Marvin Gaye opleggen is geen goed idee,.in de slaapkamer daar in tegen. Het meeste aquared muziekmoment was Cainsbourg en Bardot met je leraar dansen. Hmm, dat heb ik met waardigheid doorstaan. Ik ben op zoek naar muziek die opgewekt klinkt, die je motiveert. En nu zie ik dat de VN op zoek is naar muziek die universeel blij maakt. Zal die playlist op MixRadio dan maar beluisteren als ze er op staat. Alle beetjes helpen om happy te worden. Er schieten allerlei liedjes mij te binnen die allerlei gevoelens opwekken. Nostalgisch, melancholisc, in tijden van liefdesverdriet. Strijdvaardige liedjes of die een eerbetoon zijn maar er mogen nog enkele optimistische liedje op mijn lijst. 20 maart is de internationale dag van geluk.

Terwijl ik dit hier geschreven heb was er constante muzikale begeleiding, bedankt daarvoor. Grrrrrr. De revanche komt nog. Voila.

http://deredactie.be/permalink/1.2273255

Geen opmerkingen:

Een reactie posten