donderdag 19 maart 2015

Alternatief

In onze familie zijn we nooit bang geweest om andere wegen te bewandelen dan de conventionele artsen ons voorschreven. niet omdat we de pretentie hadden dat we het beter wisten maar omdat we de gezonsheidsprijs die we dan betaalden te duur, de inzet te hoog vonden. We gaan altijd voor de win/ win situaties die zo min mogelijk invasief zijn en nog meer problemen kunnen veroorzaken en restletsels teweeg brengen die hadden kunnen vermeden worden. Het maximum moet uit de therapie gehaald worden, het beste resultaat. Ik heb nog een paar jaren af en aan gerookt. Niet veel, toch wilde ik daar niet mee doorgaan en heb ik voor mij de beste alternatieve remedie gebruikt die er is, die van zelfsuggestie. Telkens als ik zenuwachtig was, de behoefte voelde om te roken beeldde ik mij in dat ik een sigaret aan het roken was. Heb sedert dan nooit meer een opgestoken, die soort zelfhypnose heeft geholpen. Ik voel mij voldaan en mijn lichaam gelooft dat ook. Als je er van overtuigd geraakt dat je iets niet van doen hebt, dan kan je ook iets laten.
Iedere behandeling moet zo weinig mogelijk nadelen geven tijdens en na de behandeling.Natuurlijke middelen hebben de neiging om daarin mee te gaan en daaraan te voldoen. Dat planten daarin onmisbaar zijn is prehistorisch nieuws, de mens is sedert dien zeer creatief geweest om alles te gebruiken rondom zich om gezond te blijven. Elk lichaamsdeel dat je meegekregen hebt bij de geboorte is van belang, dus ook die verrekte sinussen en amandelen soms. Wijsheidstanden... De naam zegt het zelf. Remedies en medicijnen. Wat moet ik slikken, smeren,... waarom zou ik in mij laten snijden? Volg jouw instinct, je gevoel zegt eigenlijk alles. Wat werkt voor een werkt niet voor en ander. Het is zeer individueel wat iemands behoeftes zijn. Leer luisteren naar uw lichaam, wat zegt het en dat wat je voelt er ook gevolg aan te geven. Neem de signalen serieus en behandel ze dan ook prioritair. Stijf? Stretch, rek die verkrampte spier uit van als je het voelt. Wacht geen half uur als je dorst hebt. De enige keer dat je jou moet haasten is naar dat plekje waar je kan rusten als daar nood toe is. Stilte kan een must zijn of het fel licht kan ook te zijn. Temperatuur speelt ook een rol om welzijn zo vlug mogelijk terug te vinden. Laat niet iets doen gezondheidsgewijs waar je niet achter staat, waar het geloof in ontbreekt. De behandeling van harte doen is al de helft van de genezing.
Het jammere is dat sommige behandelingen die buiten de reguliere gezondheidszorg vallen duur kunnen zijn en niet terugbetaald worden door de ziekenkas. Het is ook een business waar geld aan het langste koordje trekt. Medisch apparatuur moet afgeschreven worden en erelonen betaald. Dat gezondheid een voorrecht van rijken wordt die bepaalde behandelingen zich wel kunnen veroorloven, dat is misdadig. De medische wereld gaat er op vooruit en hopelijk kunnen we daar allemaal van blijven profiteren.
Negeer zeker niet het gezondheidsprobleem zoals je stof onder een mat veegt want dan zou het wel een keer kunnen opstapelen en er toch van onderuit komen. Iets ernstigs is iets ernstigs en wegdrukken werkt als een boomerang terug in je gezicht. Gezond blijven is een constant proces en gelijk conditie opbouwen en onderhouden vraagt tijd en regelmaat. Aandacht 7 op 7, 24 op 24 om de gezondheid te vinden en te houden. 1 keer een pilleke nemen helpt in de meeste gevallen niet, er moet iets naast gebeuren. Snelle en eenzijdige oplossingen zijn utopie wat ons gestel betreft. Zelf een ingreep van een uur vraagt dan weken herstel van ons lichaam, het is een wetmatigheid. Meestal zijn medische problemen niet overnacht gekomen en verdwijnen ze ook niet in een etmaal. Tank op tijds bij van alles wat je nodig hebt en hou je gezondheidspeil zo hoog mogelijk. Geniet er dan ook van als iets deugd doet. Ah, verse lucht. Ja, ik heb die binnen en dat deugd tot aan het topje van de longen, terug fris gevoel. De zon voel ik tot op mijn beenderen en die vloeistof die ik drink vult weer al mijn cellen. Wat voeding betreft, daar doe ik niet moeilijk over. Voor mij geen diƫten of speciale dingen, al zie ik het wel als een therapie. Vasten is soms goed en is voor mij wat soberheid aan de dag leggen. Niet gelijk de moslims, dat zou ik als een aanslag op mijn gezondheid vinden. Het niet drinken overdag vindt ik het onbegijpelijkste aan die Ramadan. Pure dingen vindt ik heerlijkst om te eten. Geen smaakversterkers en additieven waarvan de naam buitenaards klinkt en de herkomst buiten het melkwegstelsel of nog verder lijkt te liggen. Ik lust liever boter in een gerecht dan chemische margarine. Fast food tracht ik ook niet te doen door de slechte reputatie. Als ik suiker wil binnen spelen dan liefst het echte spul, dan neem ik nog liever de regular cola. Dan weet je tenminste van waarvan je crasht. Ik eet weinig vlees en kan gerust een periode zonder maar over dagen zonder vlees doe ik toch minder fanatisch. Ik heb wel de neiging om naar bio te grijpen in de winkel omdat ik er dan op vertrouw dat het eerlijker produkten zijn. Je kan je aan veel regels houden als je wilt maar mijn motto is variatie. Ik heb het lastig om twee dagen na elkaar hetzelfde te eten. Het leven is uitnodigender als je er afwisseling in brengt. Het heeft zowiezo meer goesting en dan krijg je zeker alles binnen dat je nodig hebt.
Beweging is echt een must om mij gezond te voelen. Iedere dag een wandeling met de artrosehond maakt ons allebei losser en de beenderen minder stijf. Het is goed voor de conditie en met iedere stap zet ik de dingen op een rijtje en komt het leven soepeler. Tijdens de weekdagen zijn het wandelingen van 4 -5 km en in het weekend loopt dat op tot een wandeling van 15 km. Soms ga ik mee met een wandelclub en daar wordt er niet gekeken op een km meer of minder. Het gaat er ook gezellig aan toe met rustplaatsen waar hapje en een drankje voorradig is. Het is een heel sociale bedoening die een samenhorigheidsgevoel opwekt. Soms moet ik mijzelf ook wel oprapen om naar buiten te gaan maar nadien is er de beloning dat ik mij energieker voel en in het hoofd is opgeklaard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten